Real Estate Magazin – Magazin o svetu nekretnina

Zašto su coworking prostori koncept budućnosti?

Prema podacima Coworking asocijacije Srbije oko 40% ukupnog broja coworking prostora u našoj zemlji nalazi se u Beogradu. U kancelarijama ovog tipa širom Srbije radi više od 900 ljudi, mahom mladih, od 15-30 godina. Svakog meseca u coworking prostorima na našem području organizuje se u proseku 300 događaja, prosečna članarina je oko 96 evra, a godišnji prihod coworking prostora u 2018. iznosio je više od tri miliona evra.

Prema mišljenju Marka Radenkovića, osnivača i generalnog menadžera Nove Iskre, još uvek smo u fazi formiranja tržišta.

FOTO: Marko Radenković, osnivač i generalni menadžer Nova Iskra

„Inicijalna klica formirana je 2012. kada se pored Nove Iskre otvorio još jedan prostor i time najavio talas brojnih kancelarija ovog tipa. Većina hub-ova i coworking prostora imaju različite poslovne modele kojim opstaju na tržištu, pa se teško mogu nabrojati primeri kojima je to do sada bio uspešan poslovni model. U proteklih nekoliko godina se pojavljuju inicijative koje ulaze na tržište iz real estate sektora i mislim da će naredne dve godine biti vrlo konkurentne. Sa druge strane, coworking prostori zauzimaju mali procent tržišta ukupnog kancelarijskog prostora u našoj zemlji, posebno u Beogradu. Najviše iz razloga što tržište još uvek nije dovoljno edukovano: od vlasnika nekretnina, brokera, ali i samih kompanija“, smatra Radenković.

Nova Iskra kao koncept je nastala još početkom 2010. godine sa idejom da okupi mlade profesionalce iz domena kreativnih industrija, pruži podršku u njihovom profesionalnom razvoju kroz saradnju sa industrijom i ponudi dodatnu edukaciju kroz programe i predavanja. „Vrlo brzo smo shvatili da nam je potreban i fizički prostor koji će biti mesto okupljanja, ali i zajedničkog rada. Tako smo i došli na ideju da preuzmemo koncept coworking-a koji je u svetu bio u samom začetku“, objašnjava naš sagovornik. Danas Nova Iskra kroz svoju misiju povezuje kreativne industrije, tehnologiju i ljude, kako bi omogućili razvoj kritičkog mišljenja i podržali razvoj novih modela organizovanja i inovativnih biznisa koji će biti spremniji za budućnost.

 

Zašto su coworking prostori sve popularniji? Kakve benefite donose korisnicima?

Kroz vođenje Nove Iskre već više od šest godina, shvatio sam da coworking prostore od tradicionalnih kancelarija, izdvajaju neke specifičnosti. Izdvojio bih nekoliko stvari:

1. Povezanost: Smatram da je radno okruženje temelj zadovoljstva na poslu. Ukoliko ste okruženi ljudima koji su kreativni i motivisani, a pritom dolaze iz različitih sfera i profesija, postajete više koncentrisani na ono što radite, čime doprinosite svom radu i timu. Stvaranjem jakih veza među biznisima, stvara se i jasnija slika o sopstvenom.

2. Podrška: U coworking prostoru, vaš biznis je deo profesionalne zajednice koja ima mnogo da ponudi. Ukoliko vam je potreban grafički dizajner ili pravni savet, a nemate vremena za duge razgovore telefonom, velike su šanse da osoba koja vam je potrebna sedi upravo pored vas u prostoru! Taj olakšani pristup povezivanju sa ljudima može da uštedi mnogo vremena.

3. Privatnost, ali ne izolacija: Postoji mit da coworking prostori nisu pogodni ukoliko želite privatnost dok radite i da posao obavljate bez uznemiravanja. Rad u coworking prostoru mi je pokazao da pojedinci, ali i timovi, postižu bolje rezultate ukoliko nisu izolovani. Zdravo okruženje stvara atmosferu koja podstiče kreativnost bez izolovanja od sopstvenih kolega, a to je nešto što sam počeo da poštujem sve više od kada vodim Novu Iskru.

4. Budućnost (i šta nam ona donosi): Tržište rada se dramatično menja poslednjih godina, toliko će postojati stalna potreba za učenjem i individualnim razvojem u kreiranju naše profesionalne karijere. Što pre kompanije shvate prirodu promena u savremenim poslovnim zadacima i važnost digitalnog okruženja, bolje će se prilagoditi nadolazećim promenama i bolje će upravljati timovima.

 

FOTO: Nova Iskra Workspace

Ko su danas najčešće korisnici coworking prostora?

Iako su prvi coworking prostori kreirani kao radni prostori za pojedince i frilensere, danas to više nije slučaj. Usluge coworking-a više ne koriste samo frilenseri, već i start-upi, mala preduzeća i velike internacionalne kompanije. Napomenuo bih da to može dosta da zavisi i od samog koncepta unutar coworkinga. Na primer, svaki od naših Nova Iskra Workspace prostora: Savamala, Zemun i uskoro Dorćol, namenjen je timovima različitih veličina – od četiri do 40 ljudi. Prostor u Savamali je idealan za frilensere, preduzetnike i manje timove, dok je Zemun okrenut većim timovima zbog većeg broja privatnih kancelarija i mogućnosti iznajmljivanja čitavih spratova, kako bi timovi imali neophodnu privatnost, ali i prostor da kreiraju svoju korporativnu kulturu. Zajednicu u Savamali čine uglavnom ljudi iz domena kreativnih industrija, dok je zajednica u Zemunu formirana od strane brojnih startup-a i tech kompanija. Na Dorćolu očekujemo najrazličitije poslovne profile, obzirom da nudimo do sada najveći prostor sa velikim brojem privatnih kancelarija, posebno prilagođenih za velike timove.

Mislim da danas korisnici coworking prostora mogu da budu svi profesionalci koji žele dinamiku u svom radnom okruženju, neophodnu podršku ukoliko su na početku razvoja biznisa, ili ukoliko žele da svojim timovima ponude dinamičniji radni prostor.

 

Prema određenim istraživanjima ljudi koji rade u coworking prostorima napreduju daleko više od onih koji rade u standardnim kancelarijskim prostorima. Zbog čega je to tako? Šta coworking prostore čini efikasnim?

Vratio bih se na podršku koja postoji u okviru coworking prostora, jer je to zaista specifična vrsta podrške koja ljude podstiče da budu još bolji u onome što rade. Već sam spomenuo da je poslovnog saradnika daleko lakše pronaći u coworking prostoru.

Sa druge strane, nisu svi timski igrači – neki su sjajni u onome što rade, ali imaju poteškoća u povezivanju sa drugima i građenju poslovnih veza. Poznajem dosta takvih ljudi i ne mogu vam opisati koliko sam srećan kada vidim kako ti ljudi komuniciraju i sarađuju sa drugima kada su na „sigurnom tlu“. Stvoriti takvo, sigurno okruženje, koje je prijateljski nastrojeno i neosuđujuće je prilično zahtevan zadatak. Kod coworking prostora je sjajno što su to upravo takva okruženja.

FOTO: Nova Iskra Dorćol kancelarije

Koje lekcije coworking prostora mogu biti primenjene na tradicionalne korporativne kancelarije?

Ono što sam saznao od većeg broja profesionalaca jeste da rad u izolovanom prostoru vodi ka prokrastiniranju. U coworking prostoru ste slobodni da svoj posao obavljate u miru, ali istovremeno se nalazite u prijateljskom okruženju, među ljudima koji takođe svoj posao obavljaju u miru. U Novoj Iskri vodimo računa o privatnosti naših timova i kompanija i upravo iz tog razloga posedujemo određeni broj privatnih kancelarija u svakom od naših prostora. Ali, zajedničke prostorije su uvek otvorene za sve jer znamo koliko je povezivanje značajno za pojedince i za timove, kako bi ostali inspirisani i motivisani.

Sa druge strane, poznato je da su velike, tradicionalne kancelarije često bez „ličnog pečata“ i obezbeđuju minimum komoditeta. I ukoliko morate da provedete osam ili više sati u prostoru koji vam ne prija, to će se svakako odraziti na vaš rad, ali i na rad kompanije u celini.

Takođe, mnogo ljudi koji rade u tradicionalnom, striktno korporativnom okruženju, zabavljaju se na poslu samo kada to „zasluže“. Kada se tim ili kompanija priključe coworking-u, uglavnom smo svedoci faze koju nazivamo „faza relaksacije“, odnosno shvatanje da postoji mogućnost da, na primer, pred kraj radnog vremena popijete pivo na terasi sa kolegama i diskutujete o sutrašnjim planovima za posao. To je nešto što deluje podsticajno i zbližava vas sa kolegama, kako profesionalno, tako i privatno. Mislim da ne mogu da dočaram koliko ti razgovori doprinose celokupnom pozitivnom razvoju atmosfere unutar timova.

FOTO: Nova Iskra Workspace

Uskoro nas očekuje otvaranje i treće lokacije Nova Iskra Workspace-a. Po čemu se ona razlikuje od prethodne dve?

Sa našom novom lokacijom na Dorćolu, sigurno podižemo lestvicu kada su u pitanju sadržaji koje pruža jedna coworking lokacija. Prostor površine od 1.200 m2, će biti dom za oko 130 članova, među kojima je veliki broj kompanija i start-upa, sa pristupom radnom prostoru 24/7. Svi naši radni prostori su jedinstveni, a nova lokacija na Dorćolu je prvi coworking prostor u Beogradu koji će u okviru svog radnog prostora imati i restoran i bar, kao i mali dečiji kutak za igru.

Posebna prednost nove Dorc´ol lokacije je sasvim novi koncept prostora za događaje, koji je u potpunosti izdvojen od ostatka radnog prostora i osmišljen da pruži jedinstveno iskustvo za do 150 gostiju. Ceo prostor će biti potpuno opremljen tehničkom opremom i (bioskopskim) prostorom za sedenje.

FOTO: Nova Iskra Dorćol, amfiteatar

Sve češće možemo čuti da su arhitektura i dizajn novih globalnih coworking prostora kreirani na osnovu različitih prikupljenih podataka (Data-driven design). Koliko ste se vi vodili dosadašnjim iskustvom i željama postojećih korisnika u kreiranju lokacije na Dorćolu?

Kroz naše radne prostore u proteklih sedam godina prošlo je preko 300 članova, uz pomoć kojih smo došli do brojnih iskustava i predloga na koji način možemo da unapredimo naše lokacije i time pružimo bolju uslugu i podršku našim članovima. Upravo iz tog razloga posebnu pažnju poklanjamo projektovanju i dizajnu kancelarija za timove, zajedničkim prostorima gde nastaje najveći broj interakcija između ljudi, kao i osmišljavanju sala za sastanke. Izborom pametnih sistema za kontrolu ulaza i stalnu komunikaciju sa članovima, tačno možemo da dođemo do podataka u kojim delovima dana su naši prostori naposećeniji, koje je prosečno vreme korišćenja sala za sastanke, prosečan broj ljudi na događajima, pa sve do mesečne potrošnje kafe.

FOTO: Nova Iskra Dorćol

Od septembra prošle godine Nova Iskra Workspace postala je deo internacionalne kompanije Rent24. Šta je dolazak jednog ovakvog globalnog coworking i coliving lidera doneo na naše tržište?

Kao vodeći coworking brend u Srbiji, ovo je bilo logičan korak za nas -  partnerstvo sa jednim od globalnih coworking i coliving lidera, koji u svom portfoliju trenutno imaju oko 45 lokacija na tri kontinenta. Ovim partnerstvom smo potvrdili ambiciozan trogodišnji plan kojim želimo da otvorimo do deset Nova Iskra Workspace lokacija u našoj zemlji i regionu. Takođe, želimo da se oprobamo i u implementaciji co-living koncepta, koji bi bio prvi takvog tipa u ovom regionu. Podjednako važan aspekt predstavlja činjenica da će naši članovi imati pristup međunarodnoj mreži coworking prostora širom sveta.

Otvaranje novog prostora je najavljeno za proleće ove godine, a Nova Iskra Workspace, powered by Rent24, poziva sve zainteresovane kompanije i timove, da posete www.novaiskraworkspace.com i rezervišu svoju kancelariju na vreme.

FOTO: Nova Iskra Workspace

TEKST: Ivana Lakić